Miksi oppimisalusta?

Oppimisalusta  (eng. learning management system eli LMS) on websovellus, jonka avulla opettajat ja opiskelijat voivat olla yhteydessä toisiinsa. Verkossa opettaminen ja opiskelu on mahdollista ihan tavallisella websivulla, mutta se ei ole kovin kätevää. Oppimisalustasta on ainakin seuraavanlaisia  hyötyjä.

  • kaikki oppimateriaalit ovat yhdessä osoitteessa,
  • mahdollistaa kurssien ja opintojaksojen uusiokäytön,
  • poissa olleet koululaiset ja opiskelijat saavat helposti tunnilla käytetyt sisällöt käyttöönsä,
  • sen kautta tavoittaa opiskelijat nopeasti,
  • vähentää monisteiden tulostamista,
  • yhteinen keskustelufoorumi, jossa opiskelijat voivat olla aktiivisia,
  • helppo jakaa linkkejä ja tiedostoja,
  • tehtävien palautus on helppoa,
  • helppoa antaa palautetta ja arvostella suorituksia,

Yksi osoite

Opiskelijan näkökulmasta opiskelua helpottaa, jos on yksi osoite missä opiskelu tapahtuu. Mitä vähemmän osoitteita ja salasanoja opiskelijalla on muistettavana niin sen parempi. Yksi osoite on hyvä myös markkinoinnin kannalta. Hyvä materiaali toimii myös markknointikeinona ja oppilaitoksen näkökulmasta on kätevää, kun tarjonta löytyy yhdestä osoitteesta. Yksi osoite on myös hallinnoinnin kannalta kätevä esim. tietoturvan näkökulmasta.

Oppimisalusta yhtenäistää käytäntöjä. Tilanne olisi kokonaan erilainen, jos jokaisella opettajalla olisi oma tapansa järjestää verkko-opetusta.

Uusiokäyttö

Verkkokurssin tekeminen on kallista ja työlästä, mutta onneksi sisältöä voidaan uusiokäyttää. Ihannetapauksessa oppimisalusta mahdollistaa sisällön kloonaamisen. Tilanne on vieläkin parempi, jos kloonattua sisältöä päivitetään vain yhdestä paikasta. Silloin vältytään siltä, että esim. virhe korjattaisiin kaikkiin klooneihin. Muutenkin digitaalisuuden yksi keskeinen vahvuus on juuri kopioitavuus ja muokattavuus.

Saavutettavuus

Luokkahuoneen opetus on saavutettavissa vain, jos opiskelija saapuu samaan tilaan. Oppimisalusta mahdollistaa sen, että esim. kipeänä oleva opiskelija voi saada tunnilla käsitellyt asiat tietoonsa. Pidemmälle viedyissä ratkaisuissa hän voi jopa osallistua tunnille kotoa käsin. On myös huomattava, että digitaalisuus mahdollistaa esim. näkövammaisten osallistumisen, koska digitaalisen tekstin voi lukea ääneen.

 Tavoitettavuus

Luokkahuone on helppo tapa tavoittaa kaikki opiskelijat tai ainakin ne, jotka ovat tunnilla. Mutta siihen se jääkin. Kuinka voisi tavoittaa opiskelijaryhmän, kun he eivät ole luokkahuoneessa. Vastaus on jälleen oppimisalusta.

Kestävä kehitys

Luokkahuoneessa jaettiin ennen monisteita. Nykyään materiaali alkaa olla sähköistä ja sen jakamiseen oppimisalusta on hyvä ratkaisu.

Yhteinen foorumi

Tämä on ehkä ylimainostettu ominaisuus oppimisalustoissa, mutta keskustelu verkossa saattaa jossakin tapauksissa toimia hyvin.

Kaikki tallessa

Oppimisalustaan on kätevää laittaa talteen tärkeät linkit ja tiedostot.

Tehtävät ja arviointi

Oppimisalusta on sikäli kätevä, että kaikki vastaukset tallentuvat samaan paikkaan. Koe luokassa vaatii, että kaikki ovat yhtä aikaa paikalla, mutta oppimisalustassa voidaan toimia toisin. Jokainen vi tehdä kokeen, vaikka kotoa käsin. Opettajan ei tarvitse ottaa koepapereita mukaansa vaan hän voi arvioida vastaukset kotona tai vaikkapa junamatkan aikana. Vastauksia voisi tiettu lähetellä sähköpostitse, mutta siinä on opettajalla iso homma, kun kaivelee kaikki vastaukset muiden postien seasta.

 

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Tallenna

Leave A Reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *